Newsroom
Hier vindt u nieuwsberichten van GKSV en alles wat er over GKSV verschijnt in de media. Ook plaatsen wij hier onze blogs en andere publicaties. Als u vragen heeft, aarzel dan niet om contact op te nemen met een van de partners van GKSV of een email te sturen naar info@gksv.nl.

#Wolfpack: Quick-step als rolmodel voor nieuwe Colleges van B&W
Bij 'een roedel wolven' denk je niet direct aan eerbiedwaardige burgemeesters en wethouders. Die term komt de laatste weken veel in beeld bij het volgen van de succesvolle wielerploeg Quick-Step. Ze jagen het peloton op, schuiven steeds een wolf naar voren en matten het peloton af. Geen wielrenploeg is dit voorjaar zo succesvol als de formatie van Terpstra, Gilbert en Stybar, oftewel #Wolfpack. Welke lessen zijn er te trekken uit het ‘Quick step model’ voor de nieuwe colleges van B&W die op dit moment in heel Nederland geformeerd worden? Meer »
Gouden tijden voor de public affairs professional
Prof. Dr. Annemieke Roobeek was de laatste docent in de collegereeks Public Affairs & Stakeholdermanagement van Nyenrode Business Universiteit en GKSV. Een pleidooi voor het afschaffen van silo's en het toewerken naar een inter-organisatorisch netwerk. Annemieke Roobeek ziet een belangrijke rol voor public affairs specialisten. Zij zijn van nature 'webbers', de ultieme netwerkleiders. Meer »
Bouwen aan vertrouwen? Ga aan de slag met issues management
De communicatiefunctie kan van onschatbare waarde zijn voor organisaties. Zeker als het gaat om vertrouwen. Wij vroegen enkele van onze klanten en relaties hoe zij als professionals tegen ‘het vertrouwen in hun organisatie’ aankijken. Maken zij zich zorgen of niet? En niet onbelangrijk, in welke mate en op welke wijze heeft de communicatiemanager invloed op vertrouwen? Lees over de uitkomsten van dit kleine onderzoek en laat de 7 tips je inspireren om een slag te maken met issues management. Meer »
Boris van der Ham over liegen, kwetsbaarheid en het pure verhaal
Het Tweede Kamerlid is voor de public affairs professional een van de belangrijkste spelers in het lobbyspel. Maar de wegen van politici lijken soms ondoorgrondelijk. Waarom stellen ze zulke specifieke, maar vage Kamervragen? Waar zijn ze gevoelig voor? Is alles dat ze doen voor de bühne of ligt er een tactiek aan ten grondslag? Meer »
Formeren tijdens Pasen - Colleges op de kaart
Gaat u formeren met Pasen? Ik ben benieuwd. Of wordt het even uitrusten van de verkiezingscam-pagne voor de gemeenteraad? Een mooie Matthäus Passion, flinke boswandelingen, de tuin zomer-klaar maken, een museum of terrasje? Houd u een schuin oog op de sociale media of bent u actief aan het formeren, ook op 2e Paasdag? Politiek en bestuur zal u hoe dan ook tijdens de Paasdagen niet loslaten. Meer »
GKSV presenteert: College op de Kaart
De gemeenteraadsverkiezingen zijn achter de rug en in vele gemeenten wordt er momenteel druk onderhandeld over een nieuw College van B&W. Een nieuwe bestuursperiode vangt aan, gericht op het realiseren van nieuwe ambities met in vele gevallen een hernieuwd team. Een goede start is daarbij het halve werk. Hoe zorgt een nieuw College van B&W er voor dat ze een herkenbaar profiel opbouwt en goed voor de dag komt? Meer »
De beïnvloeding van issues: het spel om aandacht
Welke wegen bewandel je om aandacht voor je onderwerp te krijgen? Arco noemt vier routes voor aandacht en invloed: advisering, pletbezorging, lobbyen en activisme waarbij de mate van direct contact of confrontatie verschilt en ook hoe sterk de invloed afhankelijk is van kennis of belangen. Meer »
Veel om over na te praten bij het GKSV Day after ontbijt
Het was vroeg, voor sommigen heel vroeg, maar desondanks was ons 'day after de gemeenteraadsverkiezingen' ontbijt zeer geslaagd. Met zo’n verrassende (voorlopige) uitslag in Amsterdam was het goed napraten. Samen hebben we geanalyseerd en voorspeld wat de nieuwe politieke verhoudingen gaan betekenen voor de stad. Meer »
Stakeholdermanagement in een complex krachtenveld
Een public affairs professional is volgens Wietze Smid een spin in het web van de organisatie, die zich beweegt tussen het beleid van de organisatie zelf, de juridische kant, communicatie en strategie. Risicomitigatie, oplossingen aandragen en een rol al constructieve gesprekspartner: het zijn allemaal taken van de public affairs professional van vandaag. Meer »
Maatschappelijke antenne? De communicatiedirecteur als waardevolle adviseur
Organisaties die verrast worden door massale volkswoede. Besluiten die vervolgens ingetrokken worden. Reputaties beschadigd. Zou, daar waar publieke ophef op de loer ligt én deze een enorme impact kan hebben, de communicatiedirecteur niet de belangrijkste adviseur van de top moeten zijn? GKSV-er Frank Körver vindt van wel. Lees hier zijn blog: Meer »
Robin Beentjes en Nathalie Sanglier naar GKSV
Bij GKSV zijn Nathalie Sanglier en Robin Beentjes in dienst getreden. Zij adviseren klanten onder meer over vraagstukken op het gebied van public affairs en issues- en stakeholdermanagement. Sinds de oprichting van GKSV in 2013 heeft het bureau een snelle groei doorgemaakt. GKSV telt nu ruim 20 professionals. Zij helpen klanten bij het oplossen van vraagstukken op het gebied van reputatie, communicatie en public affairs. Meer »
The day after tomorrow: public affairs in de snel veranderende informatiesamenleving
Rik Vera is partner en medeoprichter van het Belgische nexxworks. Sinds 2015 inspireert hij samen met compagnons Steven van Belleghem en Peter Hinssen bedrijven om zich voor te bereiden op the day after tomorrow. Tijdens zijn Public Affairs en Stakeholdermanagement college op Nyenrode sprak hij over de snel veranderende informatiesamenleving en de impact daarvan op public affairs. Meer ».jpg&w=150&h=150)
GKSV en Pinch introduceren met trots: Spinbuzz
In samenwerking met app-bouwer Pinch heeft GKSV een pocket CRM systeem ontwikkeld: Spinbuzz. Spinbuzz stelt jou en je collega’s in staat om eenvoudig en efficiënt afspraken, ontmoetingen en telefoontjes met stakeholders op te zoeken en te delen. Zonder ingewikkelde systemen en onwerkbare discipline. Meer »
Een vliegende start als fusieorganisatie
. Bij fusies en overnames is het van belang dat medewerkers, stakeholders, klanten en publiek snel gewend raken aan de nieuwe combinatie. Dit betekent dat de organisatie vanaf de start een solide, herkenbare positie moet opbouwen. De fusie biedt de unieke kans om de organisatie opnieuw voor te stellen aan de markt en de samenleving. Waar staan we voor? De wereld moet weten waar de fusieorganisatie het verschil maakt. Meer »
GKSV bouwt intelligence positie verder uit met drie young professionals
GKSV heeft haar dienstverlening op het gebied van intelligence verder versterkt. Met de komst van Marcelle Verhoeven, Roel Dijkstra en Jonathan Seib speelt GKSV in op de groeiende vraag naar onderzoek, data-driven consultancy en diepgaander inzicht in stakeholders. Concrete intelligence-producten van GKSV zijn onder meer stakeholder- en krachtenveldonderzoeken, de Communicatie Management Benchmark en de snel groeiende Stakeholder Intelligence Monitor (SIM). Lees hier meer. Meer »
Collegereeks Nyenrode: Joris Luyendijk en GKSV-er Hein Greven in gesprek over journalistiek en lobby
Op dinsdag 6 februari vond het eerste college in de Nyenrode Collegereeks Public Affairs & Stakeholdermanagement plaats. De aftrap was aan Joris Luyendijk en Hein Greven, die spraken over journalistiek en lobby. Als programmamanager van de reeks, die is ontwikkeld door Nyenrode en GKSV, neemt GKSV-er Eva Huis in ’t Veld jullie graag kort mee aan de hand van dit blog. Meer »
Friso Rip (32) versterkt GKSV
Met de komst van Friso Rip (32) haalt GKSV een internationale coalitiebouwer binnen. Hij heeft meer dan vijf jaar ervaring met public affairs en stakeholdermanagement in binnen- en buitenland. Meer »
Nyenrode BU en GKSV introduceren nieuwe collegereeks: Public affairs & stakeholdermanagement
Zoek je naar verdieping en inspiratie op niveau? Wil je je verdiepen in onderwerpen die je helpen meer impact te realiseren? Je CV verrijken met up-to-date ontwikkeling? Deze Collegereeks die we samen met Nyenrode Business Universiteit hebben ontwikkeld, mag je niet missen. Met topsprekers als Joris Luyendijk, Boris van der Ham, Prof. dr. Annemieke Roobeek, Prof. dr. Arco Timmermans, Rik Vera en GKSV-partner Hein Greven. Start: 6 februari 2018. Meer »
GKSV en Nyenrode lanceren collegereeks Public Affairs & Stakeholdermanagement
Met gepaste trots lanceren GKSV en Nyenrode Business Universiteit een nieuwe collegereeks: Public Affairs & Stakeholdermanagement. De collegereeks start in januari 2018 en is nu open voor inschrijving. Meer ».png&w=150&h=150)
GKSV presenteert: de Bordesinfographic van Rutte III
Samen met Public Cinema maakte GKSV deze bordesinfographic van Rutte III, met daarop de bewindspersonen en hun belangrijkste uitdagingen in één oogopslag. Meer »
Kansen voor communicatiemanagers
In de zomer van 2017 heeft GKSV diverse onderzoeken, blogs en artikelen geanalyseerd. Ons doel was een beeld krijgen van thema’s die in ieder geval op het netvlies moeten staan van Chief Communication Officers (CCO’s). Voor communicatieprofessionals worden het bijzonder interessante tijden. We presenteren vijf kansen voor de CCO. Meer »
Grass roots voor nieuwe energie
De wereld is mooi. Dat willen we graag zo houden. Daarom willen heel veel Nederlanders dat ons land de stap zet naar duurzame energie. Hopelijk net als jij. Zoveel mogelijk mensen moeten worden betrokken bij die stap. Niet alleen de klimaatgoeroes en klimaatontkenners. Wij willen dat iedereen erbij betrokken wordt. We gaan niet zitten wachten tot dat gebeurt. Daar gaan we gewoon zelf voor zorgen. Met campagnebureau Meute starten we een grass roots campagne. Meer ».png&w=150&h=150)
Jacques Monasch verbonden aan GKSV Reputatie I Communicatie I Public Affairs
Jacques Monasch is gestart als associate partner bij GKSV. Bij GKSV gaat hij zich bezighouden met visie- en strategieontwikkeling rond maatschappelijke en reputatievraagstukken. Daarnaast richt Monasch zich met het GKSV-team op complexe strategische opgaves, begeleiding van executive teams en issues management. Ook is hij trainer, dagvoorzitter en procesbegeleider. Meer »
Koningsspelen, hinken op twee gedachten en drie kanten van de pannenkoek
Deze Prinsjesdag leende zich door relatief minder inhoud uitstekend om meer naar de vorm en het spel achter de schermen te kijken. Regeren blijkt in een demissionaire troonrede omzien en vooruitzien tegelijk. GKSV keek er voor u doorheen. Lees hier het blog van GKSV-er Hein Greven. Meer »
Mirthe de Boer en Florentijn Otten naar GKSV
Per 1 september zijn twee nieuwe adviseurs bij GKSV in dienst getreden. Mirthe de Boer en Florentijn Otten gaan zich vooral bezighouden met stakeholder management en politieke en maatschappelijke monitoring. Meer »
GKSV zoekt een energieke public affairs adviseur
Wij zoeken een public affairs adviseur met tenminste 5 jaar ervaring. Een adviseur die strategisch sterk, is maar ook een hands-on mentaliteit heeft en die plezier brengt in de samenwerking. Wil je voor mooie klanten aan bijzonder interessante vraagstukken werken? Lees dan vooral verder. Meer »
GKSV zoekt een inspirerende corporate communicatie adviseur
Als adviseur heb je een belangrijke rol in ons bureau. Het ene moment leid je zelfstandig een werksessie bij de klant, het andere moment voer je een acquisitiegesprek bij een nieuwe klant, help je een van de junior adviseurs op weg, schrijf je een artikel in een vakblad of ben je sparringpartner voor een van de partners van het bureau. Meer ».png&w=150&h=150)
Roundtables communicatiemanagers: 5 inzichten en 1 vraag
De afgelopen drie maanden organiseerden we 4 roundtables voor communicatiemanagers over Strategische Impact & Leiderschap. Aan de hand van uitkomsten van de Nederlandse Communicatie Management Benchmark, een tool die GKSV samen met TU Delft heeft ontwikkeld, werd in een open en informele sfeer gediscussieerd over onderwerpen die ertoe doen. Het met elkaar delen van inzichten en ervaringen stond centraal. Wat viel op? Meer »
Vijf tips voor een geslaagde lobby rondom de gemeenteraadsverkiezingen
Over 268 dagen vinden de gemeenteraadsverkiezingen plaats. Met de zomermaanden voor de deur lijkt de volgende politieke krachtmeting nog een eeuwigheid weg. Maar toch, om straks niet de boot te missen dient uw organisatie zich voor te bereiden. En hoe beter die voorbereiding ... Meer »
GKSV zoekt sprankelende en ambitieuze junior adviseur public affairs
Kom jij ons team versterken? We zijn op zoek naar een steengoede junior public affairs adviseur (v/m). De functie richt zich met name op de analyse van politieke en maatschappelijke ontwikkelingen. Lees de vacaturetekst en bekijk onze website. Geïnteresseerd? We zien je brief graag tegemoet. Meer »
GKSV en TU Delft lanceren Communicatie Management Benchmark
Voor deze unieke benchmark in Nederland hebben meer dan 100 communicatiemanagers input geleverd. Dit resulteert in bijzonder interessante inzichten. Ook hebben GKSV en TU Delft een praktische tool ontworpen waarmee managers scherpere keuzes kunnen maken en waarmee organisaties de impact van communicatie verder kunnen vergroten. Dankzij de enorme hoeveelheid data kunnen organisaties hun eigen communicatiefunctie op tal van factoren vergelijken met andere organisaties. Meer »
Meer strategische impact met Communicatie? Vier vertrekpunten
Hoe vergroot je de strategische impact van de communicatiefunctie? In dit blog bespreken we 4 belangrijke vertrekpunten: 1) focus, 2) discipline, 3) performance en 4) stakeholder management. Aanleiding voor het blog is een roundtable met communicatiemanagers. Op basis van de uitkomsten van de Communicatie Management Benchmark organiseert GKSV verschillende roundtables. Meer »
GKSV lanceert Zorgmonitor: nieuw product voor de zorgsector
Speciaal voor de zorgsector heeft GKSV de Zorgmonitor ontwikkeld. Met de Zorgmonitor bent u continu op de hoogte van wat er speelt in de politieke en maatschappelijke arena. Omdat wij een groot aantal spelers in de gezondheidzorg bedienen, kunnen wij deze unieke en waardevolle monitoringtool voor een scherpe prijs aanbieden. Meer »
Toegevoegde waarde van Communicatie vergroten? Deze 5 persona's helpen u scherpe keuzes te maken
Gesprekken en werksessies met communicatiedirecteuren en 'smaakmakers' leidden tot vier rollen waarmee Communicatie het verschil kan maken. Voor het gemak hebben we ze beschreven als persona’s. Na jaren van werken met deze persona's kwamen we tot de conclusie ... er ontbreekt een persona. We introduceren 5 persona's die u helpen de toegevoegde waarde van Communicatie te vergroten. Meer »
Ten strijde: de mening wordt een merkwaarde
Steeds meer retailers voegen de P van protest toe aan hun marketingmix. Of, zoals ceo Howard Schultz van Starbucks zegt: “Deze onzekere tijden vragen om een andere aanpak dan voorheen.” De mening wordt een merkwaarde. RetailTrends in gesprek met Frank Körver (GKSV). Meer »
Drie lobbyacties richting het Regeerakkoord
Lobbyen voor het Regeerakkoord is een hot issue; bijna letterlijk, want je moet het ijzer smeden als het heet is. De media besteden er veel aandacht aan, maar het zicht op de echte actie ontbreekt. Hierbij resoneert de boodschap dat je als belangenbehartiger eigenlijk nu weinig meer kan doen. Dit lijkt weinig perspectief te bieden. Kortom, wat te doen? Meer ».png&w=150&h=150)
Lobbyen voor een alinea in het coalitieakkoord
"Lobbyisten zetten alles op alles om hun punt op de politieke agenda te krijgen. Het begin van een kabinetsformatie is daarvoor een ideaal moment." In Trouw verscheen vandaag een interview met o.a. GKSV-er Maaike van Hooidonk. Meer »
Verkiezingen: onverwacht vertrouwd beeld
Nederland heeft gesproken. De opkomst was ongekend groot (ca 80%). Analyses in het nieuws. Meningen op social media. Gesprekken bij het koffiezetapparaat. Hoe nu verder? Wat zijn scenario's? GKSV heeft een infographic laten maken die inzicht geeft in een aantal scenario’s en hoe het proces van coalitievorming in de komende maanden eruit gaat zien. Hier te downloaden. Meer »
Pints & Predictions
Verkiezingsdag! Gisteravond organiseerde GKSV in samenwerking met Nieuwspoort en Vereniging Nederlandse Brouwers het event Pints & Predictions. Op deze Lijsttrekkersdebat Watchparty waren bijna 300 relaties van GKSV en leden van Nieuwspoort aanwezig. Volop discussies in de zaal en op het podium met een panel bestaande uit Liesbeth Staats, Frits Huffnagel, Tom van de Meer en GKSV-er Hein Greven. Discussie werd uitstekend geleid door Kamran Ullah (Telegraaf). Meer »
Issuesmanagement, 7 inzichten 10 jaar na het verschijnen van het boek
“Steeds vaker wordt pijnlijk duidelijk hoe weinig gevoel organisaties hebben bij wat er speelt in de samenleving. Een blik op het dagelijks nieuws toont hoe organisaties worden verrast door de publieke opinie en de daarop volgende acties van media, politiek of actiegroepen.” Deze tekst is niet recent. De tekst stond in 2007 op de achterflap van ons boek Issuesmanagement, een stappenplan. Tijd voor reflectie. Frank deelt de 7 lessen die hij in de 10 jaar na het boek heeft geleerd. Meer »
E-book: Strategisch Communicatie Frame in actie
Bijna 4 jaar na het verschijnen van het Strategisch Communicatie Frame van Frank Körver (GKSV) en Betteke van Ruler verschijnt nu een e-book waarin 24 professionals hun ervaringen met het Frame delen. Een boek vol inspirerende verhalen en handige tips en tricks. Download het e-book hier gratis. De inhoud van dit e-book wordt (deels) ook in de volgende druk van het oorspronkelijke boek opgenomen. Meer »
Save the date: 8 maart start opnieuw de collegereeks Strategische Communicatie
Met veel plezier kijken we uit naar de derde collegereeks Strategische Communicatie. 8 maart gaan we van start. Al 25 deelnemers schreven zich in en dit aantal kan nog verder oplopen. De state-of-the-art communicatie onderwerpen, boeiende sprekers en uitwisseling met andere topprofessionals blijken een schot in de roos. Meer »
Corporate communicatie: tijd om kleur te bekennen
We dachten dat we Trump wel serieus, maar niet letterlijk hoefden te nemen. We hadden het mis. Zijn handelen is ongekend. Kijk alleen al naar zijn twittergedrag. Hij prijst bedrijven de hemel in of maakt ze af. Sommige organisaties proberen hier PR-wise een slaatje uit te slaan, andere zetten zich juist af. Ik ben fan van organisaties die trouw blijven aan hun overtuigingen, die kleur bekennen, hun nek durven uit te steken en daarmee bouwen aan een ijzersterke reputatie. (Deze column van Frank Körver verscheen onlangs op Managementsite.nl.) Meer »
De winnaars van morgen bereiden zich nu voor op een nieuw kabinet.
Wat gaat u doen op 16 maart, de dag ná de Tweede Kamerverkiezingen? We kennen dan de uitslag, maar wie het volgende kabinet gaat vormen? Dat is nog onbekend. Linksom, rechtsom, door het midden of van alles wat? Meer »
Is uw communicatieafdeling klaar voor economisch betere tijden?
De afgelopen jaren hebben we veel organisaties geholpen het beruchte 'meer met minder' te realiseren. Maar de jaren van economische tegenwind liggen gelukkig achter ons. Het economisch herstel lijkt door te zetten. Wat betekent dit voor uw communicatieafdeling? Vasthouden aan de ingeslagen weg, terug naar vroeger of toch een nieuwe weg inslaan? Een blog van Peter Stroink en Frank Körver. Meer »
Isabel van Enckevort naar GKSV
Isabel van Enckevort is bij GKSV in dienst getreden als senior adviseur. Met haar schat aan ervaring gaat Isabel klanten ondersteunen in de volle breedte van corporate communicatie en public affairs. De afgelopen jaren was Isabel manager Public Affairs en Media Relaties bij Holland Casino. Meer »
Wat was in 2016 uw excuus om niet te teamen?
Ook afgelopen jaar stonden veel organisatie-, team-, en projectplannen in het teken van verbinding, flexibiliteit, en co-creatie. Het belang van samenwerken wordt dan ook alom onderschreven. Maar samenwerken is ook lastig. Reinanke Haagsma schijnt licht over één van de belemmeringen. Meer »
Maaike de Groot secretaresse/office manager bij GKSV
Deze week is Maaike de Groot gestart als secretaresse/office manager. Zij gaat het team ondersteunen bij vaak grotere klantprojecten en organisatorische en administratieve kantoorzaken. Maaike heeft brede ervaring met officemanagement en trainingcoördinatie in de automotive (import en autoverhuur) en ICT. Ook heeft ze gevlogen bij Transavia. Meer »
Willem de Grave nieuwe aanwinst GKSV
Deze week is Willem de Grave gestart als junior adviseur. Willem ondersteunt klanten bij het monitoren van politieke en maatschappelijke ontwikkelingen en adviseren over public affairs, issues- en stakeholdermanagement. Willem was hiervoor communicatieadviseur bij Conclusion. Meer »
GKSV en TU DELFT lanceren Communicatie Management Benchmark
Nieuws! Deze week lanceren TU Delft en GKSV de Nederlandse Communicatie Management Benchmark. Dit grote onderzoek onder communicatiemanagers geeft inzicht in de rol en toegevoegde waarde van communicatieafdelingen en organisatie van de communicatie. Inzichten helpen onder meer bij het gericht verder ontwikkelen van de communicatiefunctie (o.a. rol, toegevoegde waarde, expertises). Ook kunnen organisaties hun eigen keuzes vergelijken met de keuzes van andere organisaties. U bent communicatiemanager? Doe dan nu mee! Meer »
GKSV lanceert Energiemonitor: nieuw product voor de energiesector
Werkzaam in de energiesector? Speciaal voor deze sector heeft GKSV de Energiemonitor ontwikkeld. Ons team van specialisten brengt u met deze Monitor continu op de hoogte van wat er speelt in de politieke en maatschappelijke arena. Omdat wij een groot aantal spelers in de energiesector bedienen, zijn wij in staat om deze unieke en waardevolle monitoringtool voor een scherpe prijs aan te bieden. Doe mee! Hier vindt u meer informatie: Meer »
Embracing agile strategy development
Onlangs verscheen het Engelstalige boek #FuturePRoof: Edition Two. "The go-to guide for managers of agencies and communication teams". Hoofdstuk 17 (Embracing agile strategy development) is geschreven door GKSV-er Frank Körver en Betteke van Ruler. Voor iedereen die fan is van het Strategisch Communicatie Frame; dit artikel is min of meer de Engelstalige samenvatting. Lees het hele artikel hier. Meer »
Het GKSV-team dankt u voor uw feedback / feedforward
Wij vinden het uiterst belangrijk dat we ons als bureau en als professionals blijven ontwikkelen. Feedback is belangrijk. Feedforward is cruciaal. Afgelopen zomer vroegen we dan ook aan relaties en klanten hoe ze tegen ons aankijken, of ze ons zouden aanbevelen aan anderen en wat ze ons willen meegeven. Over de uitkomsten (en wat we er mee gaan doen) leest u hier. Meer »
GKSV en Nyenrode opnieuw van start met collegereeks Strategische Communicatie
Gisteren vond de kick-off plaats van de tweede collegereeks Strategische Communicatie. Met een groeiend aantal deelnemers. De state-of-the-art communicatie onderwerpen, boeiende sprekers en uitwisseling met andere topprofessionals blijken een schot in de roos. Meer »
Glazen koets, gouden bergen, bruggen slaan
De koets was dit jaar niet van goud, maar van glas. In de wereld van de beeldspraak zou dit een mooie brug slaan naar transparantie en helderheid. Van dichtbij leek iedereen blij: de Koning droeg helder voor, de kernboodschap was dat het land er weer goed voor staat en het driewerf hoera galmde door de Ridderzaal. Maar de middag eindigde niet als een sprookje. Meer »
Kleur bekennen met gekleurde emoji
Wie onlangs een blik heeft geworpen op z’n iPhone, weet: het emoji-toetsenbordje vertoont tegenwoordig meer diversiteit dan de gemiddelde Benettonreclame. NRC journalist Anouk Vleugels dook erin en sprak onder meer met Hein Greven. Oprechte betrokkenheid of slimme PR? Meer »
Koen Venekamp versterkt GKSV
Koen Venekamp (29) start vandaag bij GKSV. Hij gaat zich bij het bureau vooral richten op vraagstukken op het gebied van reputatie- en stakeholdermanagement. GKSV kent een sterke groei van het aantal klanten en een toenemende vraag naar strategieontwikkeling en begeleiding bij de implementatie van die strategie. Het in 2013 opgerichte Amsterdamse bureau telt nu 13 medewerkers en werkt voor organisaties als Schiphol, FrieslandCampina, Rijkswaterstaat, ING, Ziggo, Vitens, Hogeschool Rotterdam en HollandCasino. Lees hier het persbericht. Meer »
Trump ontmaskerd, maar niet door Hillary
GKSV-ers Arnoud, Mark, Maaike en Benjamin waren een week met Frits Huffnagel in de Verenigde Staten. Ze hebben zich ondergedompeld in de presidentsverkiezingen en hadden iedere dag een aantal bijzondere ontmoetingen. In deze bijdrage vertelt Frits Huffnagel ons over Trump vs. Khizir Kahn, swing states en de doorslaggevende stem. Meer »
Back to the future: Amerika’s reputatie weer op de rit
GKSV-ers Arnoud, Mark, Maaike en Benjamin waren een week met Frits Huffnagel in de Verenigde Staten. Ze hebben zich ondergedompeld in de presidentsverkiezingen en hadden iedere dag een aantal bijzondere ontmoetingen. Arnoud Verhage neemt ons in dit blog, via het Amerika van de jaren '80, mee langs de veranderende reputatie van de VS in Nederland Meer »
De balans van onze field trip in Amerika: Hillary wint, maar het wordt ‘dirty en fact free’
GKSV-ers Arnoud, Mark, Maaike en Benjamin waren een week met Frits Huffnagel in de Verenigde Staten. Tijdens deze reis draaide alles om politiek, campagnes, public affairs en communicatie. De hamvraag nu is natuurlijk: wie gaat er winnen 8 november? Een balans. Meer »
Post-Fact Society?
GKSV-ers Arnoud, Mark, Maaike en Benjamin zijn deze week met Frits Huffnagel in de Verenigde Staten. Ze dompelen zich onder in de presidentsverkiezingen en hebben iedere dag een aantal bijzondere ontmoetingen. De laatste dag staat in het teken van parallellen met de Nederlandse politiek en het verdraaien van de waarheid voor eigen gewin. Meer »
It’s not (just) the economy stupid, it’s also about welfare
GKSV-ers Arnoud, Mark, Maaike en Benjamin zijn deze week met Frits Huffnagel in de Verenigde Staten. Ze dompelen zich onder in de presidentsverkiezingen en hebben iedere dag een aantal bijzondere ontmoetingen. Zo werden donderdag het Internationaal Monetair Fonds (IMF) en de Wereldbank aangedaan. Instellingen die iedereen in Nederland wel kent, maar wat doen ze nu eigenlijk precies? Meer »
“If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together”
GKSV-ers Arnoud, Mark, Maaike en Benjamin zijn deze week met Frits Huffnagel in de Verenigde Staten. Ze dompelen zich onder in de presidentsverkiezingen en hebben iedere dag een aantal bijzondere ontmoetingen. Dinsdag stond de Democratic National Convention op het programma. En dat hebben zij geweten: tijdens de conventie is Philadelphia één grote speeltuin voor de politieke junkie. Meer »
Stel jezelf deze zomer de volgende twee vragen
Strategie is keuzes maken. Focus aanbrengen in wat je doet. Focus op datgene doen wat er ook echt toedoet. En dat is net zo goed een kwestie van terugblikken als een kwestie van vooruitkijken. De zomer is hier een goed moment voor. Stel jezelf deze zomer dus in ieder geval twee vragen: waar staan we zo halverwege het jaar? En waar zetten we de rest van het jaar op in? En ga hier vervolgens in september het gesprek met elkaar over aan. Meer »
I don’t like her, but I’m gonna vote for her
GKSV-ers Arnoud, Mark, Maaike en Benjamin zijn deze week met Frits Huffnagel in de Verenigde Staten. Ze dompelen zich onder in de presidentsverkiezingen en hebben iedere dag een aantal bijzondere ontmoetingen. Maandag ontmoetten zij Joe Perello. Ooit verantwoordelijk voor de citymarketing van New York en nu eigenaar van een toonaangevend bureau. Zijn voorspelling? Clinton wordt president. "I don’t like her, but I’m gonna vote for her". Meer »
GKSV goes USA
Vier adviseurs van GKSV vertrekken met samenwerkingspartner Frits Huffnagel (citymarketingspecialist & communicatieadviseur) naar de Verenigde Staten om in het kader van de Amerikaanse verkiezingen een kijkje achter de schermen te nemen en inspiratie op te doen. Tijdens deze trip zullen zij dagelijks een blog publiceren met hun belangrijkste bevindingen, ideeën en anekdotes. Ieder gaat naar de VS met een specifieke vraag waar we tijdens de reis een antwoord op proberen te vinden. Meer »
Nyenrode Strategische Communicatie college #6
We staan op een kantelpunt. Organisaties staan voor grote uitdagingen en veranderingen. Meer van hetzelfde is dus niet het antwoord. Om impact te realiseren moeten keuzes gemaakt worden. Frank Körver staat in het zesde college stil bij de vraag: hoe creëer je een best-in-class communicatiefunctie? Meer ».jpg&w=150&h=150)
Nyenrode Strategische Communicatie college #5
Uit de eerdere colleges bleek al dat het oude merkdenken niet meer toereikend is. Er is vraag naar een benadering van het communicatievak waarin vernieuwende zienswijzen, relevant strategisch denken én verbeeldingskracht hand in hand gaan. Het gaat er om een lans te breken voor de snelle en complexe veranderingen om ons heen. Daarbij is de behoefte aan organisaties met vernieuwende perspectieven en werkwijzen groot. Evenals aan communicatieprofessionals die hieraan een relevante bijdrage leveren. Meer »
Brexit. Wat zijn de politieke consequenties?
Brexit it is. Onze Interel-partner heeft een compacte analyse gemaakt van de politieke consequenties. "There are likely to be significant ramifications for the rest of Europe. In the Netherlands, Geert Wilders has promised to table a motion in the Dutch Parliament after the UK leave vote for a Dutch Referendum in the near future, and we could well see a domino effect as others seek to also secure their departure from the EU". Meer ».jpg&w=150&h=150)
Nyenrode Strategische Communicatie college #4
De spreker die wij verwelkomen in het vierde college is Bas Mouton. En die doet het graag nét even anders. Dat zien we al aan de opstelling van de collegeruimte. De deelnemers worden niet alleen uitgenodigd om te luisteren en vragen te stellen, maar ook om te oefenen. Waarmee? Met het vertellen van magische verhalen. “En daarvoor moet je bereid zijn risico’s te nemen”, aldus Bas. Meer ».jpg&w=150&h=150)
Nyenrode Strategische Communicatie college #3
Het is een interessante gedachte: een reputatie wordt voor 10-15% gemaakt door communicatie. En voor ruim 85% gemaakt door prestatie. Kortom, reputatie gaat slechts beperkt over wat je zegt en veel meer over wat je doet. Wat kunnen communicatieprofessionals hieraan bijdragen? Meer »
Netwerkmeeting Interel: de impact van disruptie
Disruptie: voor public affairs en corporate communicatie professionals is de uitdaging niet alleen om bij te blijven maar belangrijker nog om richting te bieden voor klanten in deze turbulente omgeving. Disruptie stond centraal in de jaarlijkse netwerkmeeting van Interel. Alle aangesloten bureaus - waaronder GKSV - verzamelden zich in Brussel. Meer »
Nyenrode Strategische Communicatie college #2
Veel grote bedrijven zagen hun reputatie de afgelopen jaren sneuvelen. De toepassing van modellen en theorieën voor reputatiemanagement ten spijt. Issues die tot grote verrassingen leidden, bleken achteraf lang en breed bekend binnen de organisatie. Het traditionele reputatiemanagement kampt daarom zelf met een reputatieprobleem. Meer »
Nyenrode Strategische Communicatie college #1
“Wat zijn de actuele vraagstukken in strategische communicatie? Hoe heeft het vakgebied zich ontwikkeld en waar beweegt het naar toe? Deze vragen stonden centraal bij de aftrap van de collegereeks Strategische Communicatie, verzorgd door Nyenrode Business Universiteit en GKSV. Daarnaast zette Prof.dr. Betteke van Ruler deelnemers aan het denken over hun eigen visie op wat goede communicatie is en hoe dat valt te managen. Meer weten? Adviseur Reinanke Haagsma schreef er een blog over.” Meer »
Fusie of overname? 5 overwegingen die de keuze van het merk beïnvloeden
Regelmatig krijgen wij het verzoek van klanten om te ondersteunen bij merkvraagstukken rond fusies en overnames. Zo recent ook voor een sterk groeiende dienstverlener die een branchegenoot gaat overnemen. Zoals vaak was de vraag: kun jij eens nadenken welke merk(en) we moeten kiezen als we straks samen gaan? Een eenvoudige vraag die je niet zo 1-2-3 even beantwoordt. Meer »
GKSV zoekt secretaresse (16 uur)
- Op deze vacature kan niet meer worden gereageerd - .Kom je bij ons werken? GKSV is op zoek naar een goede en enthousiaste secretaresse. GKSV is een jong en ambitieus adviesbureau waar je kunt rekenen op veel ruimte voor eigen initiatief en ontwikkeling. Van jou verwachten we kwaliteit en zelfstandigheid. 'Fun-to-work-with' is een kernwaarde die we erg belangrijk vinden. Meer »
Eva Huis in 't Veld naar GKSV
Bij GKSV is een nieuwe adviseur gestart. Eva Huis in ‘t Veld gaat zich als junior adviseur vooral bezighouden met vraagstukken op het gebied van public affairs en stakeholder management. Daarbij focust Eva met name op de GKSV Stakeholder Intelligence Monitor (SIM). SIM geeft organisaties continu inzicht in belangrijke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen rond relevante issues. De komst van een nieuwe junior adviseur was noodzakelijk omdat steeds meer organisaties kiezen voor deze toonaangevende monitoring service. Meer »
Een kijkje in de keuken bij grote corporates
In september ging GKSV van start met ‘The Kitchen 2.0’. Het platform brengt getalenteerde communicatieprofessionals van verschillende grote corporates bij elkaar om vakmatige vernieuwing en doorbraken te realiseren. Ieder bedrijf organiseert een werksessie in huis en geeft de anderen een kijkje in de keuken.Niet alleen de successen, maar juist ook de uitdagingen en dilemma’s komen daarbij aan bod. Meer »
Impact vereist focus, focus, focus
Op 15 mei verschijnt CommTalks, het nieuwste boek van Betteke van Ruler. In dit boek laat zij 40 thought leaders aan het woord over het communicatievak van morgen. Een van hen is GKSV-er Frank Körver. Zijn essay gaat over het realiseren van impact en het belang van keuzes maken. Communicatieafdelingen kunnen een prachtige toekomst hebben. Maar dan moeten er dus wel keuzes worden gemaakt. Doorgaan op dezelfde weg is vaak geen optie. Download hier een pdf van zijn artikel. Meer »
Summer of 2016: USA presidential election study tour
Ga je ook mee? Van 24 tot 29 juli 2016 vertrekken wij voor een unieke studiereis naar de Verenigde Staten. De reis staat volledig in het teken staan van de Amerikaanse presidentsverkiezingen en de Amerikaanse politiek. Wil je diepere inzichten krijgen in het Amerikaanse politieke systeem en de wijze waarop in de VS public affairs wordt bedreven? Wil je bovendien professionele kennis en inspiratie opdoen die helpen om je rol binnen je eigen organisatie meer impact te geven? Ga dan mee! Meer »
GKSV zoekt sprankelende en ambitieuze junior adviseur public affairs
Kom je bij ons werken? We zijn per direct op zoek naar een junior public affairs adviseur die een enthousiaste en actieve bijdrage gaat leveren aan de groei van ons kantoor. De functie richt zich met name op de analyse van politieke en maatschappelijke ontwikkelingen, waar je een belangrijke rol in gaat spelen. REAGEREN OP DEZE VACATURE IS NIET MEER MOGELIJK Meer »
Lobbymanieren; strategie, uitvoering en etiquette van het lobbygesprek
Lobbyen met meer impact? GKSV organiseert op 18 april in samenwerking met etiquette- en protocoldeskundige Anouk van Eekelen een training over "het goede lobbygesprek". Tijdens de training bieden we zowel een theoretisch kader dat kan helpen bij het voorbereiden en voeren van een lobbygesprek, geven we handvatten voor het formuleren van een effectieve lobbyboodschap en bespreken we de dilemma’s rondom de etiquette van de omgang met politici. Ook is er veel ruimte om de theorie toe te passen in rollenspelen. Meer »
De GKSV Verkiezingsmonitor helpt u kansen te verzilveren
Het komende jaar bepaalt het politieke spel de verkiezingsuitslag, de uitkomst van de kabinetsformatie en het regeerakkoord. Belangrijke tijden dus. Voor u als bestuurder en/of als public affairs-professional betekent het vooral: veel kansen voor succesvolle belangenbehartiging in Den Haag. GKSV ondersteunt u bij het verzilveren van deze kansen en introduceert de GKSV Verkiezingsmonitor. Meer »
Nyenrode en GKSV starten Collegereeks Strategische Communicatie
De beste sprekers van dit moment verzameld in één programma. De belangrijkste strategische thema’s in communicatie in zes colleges. Samen met Nyenrode organiseert GKSV een nieuwe collegereeks. Deelnemers krijgen in kort tijdsbestek de nieuwste inzichten en praktische handvatten aangereikt. Meer »
'Samen' is het sleutelwoord
Op 2 februari publiceert het FD het artikel "Kamp wil communicatie bij projecten verbeteren". Minister Kamp overweegt om een Nationaal Platform Energie en Omgeving op te richten om de communicatie te verbeteren met alle partijen die betrokken zijn bij grote energieprojecten. Naar aanleiding van dit artikel en op basis van onderzoek van GKSV verscheen op zaterdag 13 februari een ingezonden brief van Frank Körver ('Samen' is het sleutelwoord) in het FD. Meer »
Luisteren? Oké, maar wil je het ook echt?
‘We zijn verrast door de ophef die is ontstaan…’ Onwijs jammer dat ik die zin de afgelopen jaren niet heb geturfd. Want hoe vaak komt het niet voor dat de top van een organisatie verrast wordt door maatschappelijke ophef? Antwoord: te vaak. In verbinding staan met het maatschappelijk sentiment, echt luisteren naar stakeholders, de onderstroom aanvoelen… Het blijkt verrekte lastig. Wat nu? Meer »GKSV benoemt nieuwe partners: Maaike Hellingman - van Hooidonk en Mark van den Anker
Per 1 januari 2016 zijn Maaike Hellingman-van Hooidonk en Mark van den Anker partner bij GKSV. Zij zijn sinds oktober 2014 al actief bij GKSV op het gebied van public affairs en stakeholdermanagement. In de afgelopen tijd hebben Maaike en Mark laten zien van toegevoegde waarde te zijn voor GKSV en haar klanten. Zo hebben zij in 2015 de Stakeholder Intelligence Monitor ontwikkeld; met deze monitor zijn klanten van GKSV in staat om issues te volgen en te managen en bovenop de politieke en maatschappelijke ontwikkelingen te zitten. Meer »
Food for Thought met Tom-Jan Meeus
GKSV en verschillende mensen werkzaam in de Public Affairs gingen in de tweede Food for Thought lunch in gesprek met Tom-Jan Meeus. Tom-Jan is auteur van het boek: 'Haagse invloeden.' Centraal stond de vraag: op wie moet je letten om Den Haag te begrijpen? Onderwerpen aan tafel waren onder meer: de werking van de Nederlandse politiek, de rol van en perceptie op lobbyisten daarbinnen en de oorzaak en consequenties van de door Tom-Jan beschreven ‘conflictmaatschappij’. Meer »
Wat Groninger Gas en Windmolens op Zee ons leren: 5 inzichten in issuesmanagement
Het heeft ongetwijfeld met ons werk te maken, maar wij vinden het uitermate fascinerend: maatschappelijke kwesties die door voor- en tegenstanders via de media of achter de schermen worden uitgevochten. En nooit eerder was het eigenlijk zo interessant om issues te volgen. De looptijd van issues is veel korter en het verloop van discussies is zeker dankzij sociale media voor iedereen te volgen. En omdat het er soms heftig aan toe kan gaan, is er aan media-aandacht dan ook geen gebrek. Dit jaar heeft collega Pieter Tichelaar twee issues in het bijzonder gevolgd: ‘windmolens op zee’ en ‘Groninger gas’. Welke inzichten heeft het ons opgeleverd? Meer »
GKSV lanceert nieuw concept: Inhouse
GKSV heeft de afgelopen jaren laten zien snel ervaren professionals naar voren te kunnen schuiven die goed aansluiten bij het gewenste profiel. Met Inhouse spelen we in op de toenemende vraag naar specialisten van niveau. Meer »
Hans Huigen versterkt GKSV
Nieuws! Per 1 oktober versterkt Hans Huigen het team van GKSV als Associate Partner. Huigen adviseert op het gebied van stakeholder management, issues management en public affairs. Hij was onder meer mede-eigenaar van H&dB Associates (public affairs en reputatiemanagement). Bij Essent heeft Huigen de public affairs functie en het reputatie- en issuesmanagement vormgegeven. Ook heeft hij gewerkt bij het Ministerie van Economische Zaken en de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) in Parijs. Meer »Gijs Petter versterkt GKSV op het gebied van Public Affairs
Gijs Petter is als junior adviseur in dienst getreden bij GKSV Reputatie | Communicatie | Public Affairs. Gijs gaat zich vooral bezighouden met vraagstukken op het snijvlak van public affairs en stakeholdermanagement. GKSV versterkt met de komst van Gijs de stakeholder intelligence tak van het bureau. Een groeiend aantal klanten maakt gebruik van de Stakeholder Intelligence Monitor, een innovatieve monitoring service die organisaties continu inzichten geeft in belangrijke maatschappelijke en politieke ontwikkelingen rond relevante issues. Meer »
Laten we de bloemen snel buiten zetten nu het nog kan
Zo zou de samenvatting van troonrede, miljoenennota, het regeringsbeleid en de reacties daarop in minder dan 140 tekens luiden. Hoewel het anno 2015 helemaal niet vreemd is om het daarbij te laten, willen we hier toch enige duiding bij leveren. Meer »
Woordvoerders met impact
Wat is de rol van de woordvoerder in 2020? Communicatieprofessionals van Achmea en haar merken gingen daarover met elkaar in gesprek. Als input voor de werksessie die samen met GKSV werd georganiseeerd werd een vragenlijst aan communicatieprofessionals voorgelegd. Meer »
Reinanke Haagsma adviseur bij GKSV
Reinanke Haagsma is op 15 juli bij GKSV gestart als adviseur. Bij GKSV zal zij zich vooral richten op strategische communicatie, positioneringsvraagstukken en de vertaling naar uitvoering. Klanten kunnen hierbij rekenen op oplossingen die bijdragen aan het realiseren van organisatie- en projectdoelen. Hiervoor was Reinanke werkzaam bij MDF Training & Consultancy. Meer »
Tijdens uw vakantie grip op issues houden?
U wilt tijdens het zomerreces in Den Haag ook ontspannen op vakantie? Maar tegelijkertijd wilt u wel een oogje in het zeil houden en niet voor verrassingen komen te staan? De speciale zomerversie van de Stakeholder Intelligence Monitor helpt u daarbij. GKSV zorgt er op een prettige manier voor dat u niets ontgaat. Meer »
Wat meer nodig is? Lef.
Onlangs ontmoetten Rocco Mooij (hoofdredacteur van vakblad Communicatie) en Frank Körver (partner GKSV) elkaar in De Plantage. Deze keer ging het gesprek niet over Ajax, maar over lef, keuzes maken en voor de hand liggende oplossingen. In de laatste editie van Communicatie (juni 2015) lees je meer over dit gesprek. Meer ».jpg&w=150&h=150)
Accountability onderzoek valt in New York in de prijzen
Mooi nieuws. Ons artikel "From output to impact" n.a.v. het 'accountability' onderzoek van GKSV en TU Delft is in New York in de prijzen gevallen. Het artikel dat Carlijn Remmelzwaal (Accenture), Caroline Wehrmann (TU Delft) en Frank Körver (GKSV) hebben geschreven werd op de CCI Conference on Corporate Communication 2015 vorige week beloond met de award ‘Highly commended applied paper’. Een mooie kroon op het onderzoekswerk van Carlijn Remmelzwaal. Meer »
De 5 functies van de communicatiedirecteur. Deel II
Onlangs publiceerde Frank Körver (GKSV) het blog: "De 5 functies van de communicatiedirecteur". Op basis van dat blog heeft Frank daarna met verschillende communicatiedirecteuren gesproken. Ook in gastcolleges en tijdens adviestrajecten kwamen de functies aan bod. Hoe kijken communicatiemanagers tegen die rollen aan? Welke worden belangrijker? Hier deel II van zijn blog. Meer »
Lobby-voorstel Lea Bouwmeester (PvdA) leidt tot schijntransparantie
Vandaag presenteerde Lea Bouwmeester (Tweede Kamerlid PvdA) een voorstel om de Nederlandse lobbypraktijk transparanter en toegankelijker te maken. Een thema dat binnen de public affairs wereld (BVPA, Transparency International) hoog op de agenda staat. Lea Bouwmeester focust zich in haar voorstel met name op de beïnvloeding van besluitvorming die op ministeries plaatsvindt. Hiermee beperkt Bouwmeester zich tot het ambtelijk proces en blijft de politieke lobby richting Tweede en Eerste Kamerleden buiten bereik. Dit levert het gevaar van schijntransparantie en verminderde toegang op met een lagere kwaliteit van besluiten als gevolg. Meer »
De 10 principes van ondernemerschap in musea
Musea en ondernemerschap: nog een wereld te winnen. Samen met Erik Schilp (museum expert/oud directeur van Zuiderzeemuseum) heeft Hein Greven (GKSV) een workshop gegeven op het internationale MuseumNext-congres in Genève. Meer »
GKSV zoekt sprankelende en ambitieuze junior adviseur
GKSV is op zoek naar een junior adviseur die een enthousiaste en actieve bijdrage gaat leveren aan de groei van ons kantoor. Je wilt je verder ontwikkelen als adviseur maar krijgt ook energie van programma- en projectmanagement. Bij voorkeur heb je al enige werkervaring aan advies- of opdrachtgeverszijde en heb je je naast je werk of tijdens je studie op bijzondere wijze onderscheiden. Verder hechten we grote waarde aan een positieve en can do-mentaliteit, een zelfstandige en zorgvuldige manier van werken en een academisch werk- en denkniveau. Meer »21 en 22 mei: Strategie voor communicatiemanagers
Meer impact met communicatie? Wil je je verdiepen in strategie en strategie-ontwikkeling? Met andere communicatiemanagers van gedachten wisselen over jouw rol als manager? Frank Körver (GKSV) en Betteke van Ruler organiseren op donderdag 21 en vrijdag 22 mei de inspiratie- en verdiepingssessie “Strategie voor communicatiemanagers”. Het maximum aantal deelnemers is 15, dus schrijf je snel in. Meer »
Benjamin van Es versterkt GKSV op het gebied van Public Affairs en Stakeholdermanagement
Benjamin van Es is op 1 februari als adviseur in dienst getreden bij adviesbureau GKSV Reputatie | Communicatie | Public Affairs. Hij gaat zich vooral bezighouden met vraagstukken op het snijvlak van public affairs en stakeholdermanagement. GKSV versterkt met de komst van Benjamin de public affairs tak van het bureau om zo klanten breder te ondersteunen bij maatschappelijke en politieke vraagstukken. Onder andere Political Intelligence, het politieke- en maatschappelijke monitoringsysteem, wordt zo verder ontwikkeld. Meer »
De 5 functies van de communicatiedirecteur
GKSV werkt vaak nauw samen met communicatiedirecteuren. Zij hebben een belangrijke rol. Zeker als het gaat om het vergroten van de toegevoegde waarde van de communicatiefunctie. De druk op communicatie om te presteren is groot. De organisatie verwacht resultaat, impact. Maar hoe ga je dat realiseren? Welke rol kan de communicatiedirecteur spelen? Lees de blog van Frank Körver (GKSV) Meer »
GKSV verhuist naar de MediArena
GKSV groeit en bloeit. Twee jaar na onze oprichting is het dan ook tijd om naar een groter, moderner en inspirerender pand te verhuizen. Per 20 januari zijn we gevestigd in de MediArena. Ons nieuwe adres: MediArena 9, 1114 BC Amsterdam (Duivendrecht). Meer »
Handle with care
GKSV deed onderzoek naar de relatie tussen bedrijven en belangengroepen. Vivian Videler ging in gesprek met 10 belangenorganisaties over ‘stakeholder receptiveness’. De relatie tussen belangengroepen en bedrijfsleven wordt in hoog tempo meer gelijkwaardig, meer openbaar en meer uitgesproken. Er wordt een nieuwe toon gezet in de samenwerking tussen belangenorganisaties en bedrijfsleven. Meer »
2015: 5 essentiële vragen voor de communicatiefunctie
"Waar zijn al die communicatieprofessionals toch mee bezig?" Deze vraag werd onlangs in Amsterdam gesteld en haalde zelfs de kranten. Het is een belangrijke vraag die vaker wordt gesteld dan je denkt. Hardop in formele meetings of fluisterend in de wandelgangen. Het is belangrijk om een kristalhelder antwoord op deze vraag te hebben. In een blog op managementsite bespreekt Frank Körver (GKSV) vijf vragen die hierbij kunnen helpen. Meer »
Roundtable Public Affairs: wat kunnen we leren van de US?
Een week meedraaien met een befaamd PA-kantoor in Washington. GKSV-partner Hein Greven deed het onlangs. Zijn ervaringen deelde hij in december met bevriende public affairs professionals, politieke adviseurs en campagnespecialisten uit diverse sectoren. Het werd een levendige roundtable. We kunnen veel leren van de US, maar omgedraaid is dat ook zeker het geval. Meer »
Student gezocht voor onderzoek 'societal campaigning'
Om de kwaliteit van onze adviezen te waarborgen en onze kennis up to date te houden, hechten wij veel waarde aan onderzoek dat leidt tot vernieuwende en praktische inzichten. Graag komen wij in contact met een ambitieuze universitaire student (m/v) die bij GKSV een afstudeeronderzoek wil doen naar 'societal campaigning'. Meer »
Teaming heeft de toekomst
"Het einde van de ivoren toren". Meer impact vereist teaming en anders samen werken. Samenwerken is zoete noodzaak, want alleen dan realiseren we maximaal resultaat. Lees de blog van Frank Körver hier Meer »
Praktijkstage Public Affairs Washington DC
Hein Greven (GKSV) draait van 27 oktober t/m 31 oktober mee met een lobbykantoor in Washington DC. Hij laat zich inspireren door de public affairs praktijk aldaar en gaat na in hoeverre Amerika verder, beter en slimmer is in het voeren van lobby. Wat klopt er van House of Cards? Hoe gaat grass roots lobby in de praktijk? Wat kunnen we leren van de public affairs aanpak in Washington? Hein Greven schrijft vanuit The States over zijn ervaringen. Lees de blogs hier. Meer »
Hoe hoog ligt de lobby lat
Hein Greven (GKSV) geeft in anderhalf A4tje zijn visie weer op recente ontwikkelingen in het public affairs vak. Volgens Tom-Jan Meeus (NRC) dreigt moreel verval voor de vaderlandse lobbyisten. Greven beargumenteert het tegendeel, ontwikkelingen maken dat er nieuwe en hogere eisen worden gesteld aan de moderne public affairs professional. Opdrachtgevers zullen kiezen voor lobbyisten die zonder vals te spelen over de hoger liggende lat kunnen springen. Meer »
Maaike van Hooidonk en Mark van den Anker naar GKSV
Per 1 oktober starten Maaike van Hooidonk en Mark van den Anker bij GKSV. Met de komst van deze twee ervaren professionals versterkt GKSV haar adviestak op het gebied van public affairs en stakeholder management. Klanten kunnen hierdoor rekenen op nog bredere ondersteuning bij maatschappelijke en politieke vraagstukken. Per 1 oktober gaat GKSV klanten onder meer dagelijks op de hoogte houden over ontwikkelingen in politiek Den Haag en Brussel en over maatschappelijke issues. Meer »
GKSV en Altuïtion starten onderzoek naar Corporate Communicatie en de Klant als Stakeholder
GKSV start samen met Altuïtion een onderzoek naar de rol van de klant en zijn/haar beleving binnen afdelingen Corporate Communicatie. Hoofdvraag van dit onderzoek is welke plaats de klant als stakeholder inneemt binnen de afdeling Corporate Communicatie. Hoe houden communicatieafdelingen rekening met de klant en hoe uit zich dat in de plannen en aanpak van de afdeling? Doel van dit onderzoek is om meer inzicht te krijgen in hoeverre corporate communicatieafdelingen hun organisaties helpen in te spelen op klantbeleving. Meer ».jpg&w=150&h=150)
GKSV lanceert website over de Audit van de communicatieafdeling
GKSV heeft recent een Audit van de communicatieafdeling ontwikkeld. De opzet van de audit is er op gericht om 1. Inzicht te krijgen in kwaliteiten en verbeterkansen van de afdeling. 2. Impact te vergroten van de afdeling Communicatie binnen de organisatie en 3. Relatie te versterken tussen Communicatie en de interne opdrachtgever. De audit bestaat uit een compact proces van drie stappen: een online enquête, een visitatie en een rapportage. Meer informatie is te vinden op de nieuwe website: www.gksv.nl/audit Meer »
Topinkomens publieke sector: verdiende loon?
Het beloningsbeleid in de publieke sector leidt tot veel discussie én staat hoog op de politieke agenda. Dit heeft tot concrete wetgeving geleid in de Wet Normering Topinkomens (WNT). Deze wet wordt nu mogelijk verder aangescherpt in de vorm van WNT-2. GKSV heeft onderzoek gedaan onder topfunctionarissen naar het beloningsbeleid in de publieke en semipublieke sector. Het Financiële Dagblad besteedt op 10 september uitgebreid aandacht aan dit onderzoek (“Lobby topinkomens richt pijlen op Senaat”). Meer »
Vivian Videler start bij GKSV om nieuw onderzoek uit te voeren
Vivian Videler gaat per 1 september bij GKSV onderzoek doen naar “societal & stakeholder receptiveness”. In hoeverre staan bedrijven open voor signalen uit de maatschappij? Luisteren ze echt naar stakeholders? Is er sprake van een dialoog? In welke mate zijn bedrijven bereid om samen te werken met stakeholders? En welke bedrijven lopen hierin echt voorop? Het onderzoek wordt uitgevoerd onder actie- en belangengroepen en andere maatschappelijke organisaties. Meer »
Terug van vakantie? Aan de slag!
De vakantiemaanden worden vaak gebruikt om terug te blikken en vooruit te kijken. Waar staan we halverwege het jaar? Welke doelstellingen liggen op koers, of zijn sneller behaald dan gedacht? En welke hebben nog aandacht nodig? Waar moeten we nog gas op geven? Communicatie is gebaat bij heldere doelstellingen en aantoonbare resultaten. Oftewel ambitie en accountability. Adviseurs van GKSV kunnen ook ‘on the job’ ondersteuning bieden om communicatie-ambities te concretiseren, van papier te halen en in tastbare resultaten om te zetten. Meer »
De uitdaging die accountability heet
Uit onderzoek van GKSV blijkt dat accountability een zeer belangrijk thema is voor Chief Communication Officers. Hoewel zij over de accountability van de communicatiefunctie binnen hun organisatie redelijk tevreden zijn, is er ook werk aan de winkel. Onder meer het aantonen van gerealiseerde impact en het tijdig (tussentijds) bijsturen, zijn belangrijke aandachtspunten. Een sprong voorwaarts vereist nieuwe capabilities en een andere manier van denken en werken. Meer »
Roundtable 9 september: Changing the game
GKSV and VMA Group host an informal roundtable discussion about the role, position and key challenges of Chief Communication Officers. Invitation only. For more information: contact either Frank Körver (GKSV) or Willem de Ruijter (VMA Group). Meer »
Vergroten strategische impact communicatie
Klanten schakelen GKSV onder meer in voor het vergroten van de strategische impact van communicatie. Dat doen we zowel voor corporates als (semi)publieke organisaties. Lees meer over wat wij voor u kunnen betekenen in deze onepager. Sparren over de strategische rol van communicatie? We horen het graag. Meer »
Welke ambitieuze student wil onderzoek doen voor GKSV en kennis maken met de advieswereld?
GKSV is op zoek naar een ambitieuze en ondernemende laatstejaarsstudent (WO) die na de zomer bij ons een onderzoek wil uitvoeren op gebied van 'societal & stakeholder receptiveness'. GKSV wil laten onderzoeken in hoeverre bedrijven open staan voor signalen uit de maatschappij en welke bedrijven daarin voorop lopen. Kom jij ons team versterken? Meer »
Strategie gaat over het maken van keuzes
Deze maand in vakblad Communicatie een interview met Betteke van Ruler en Frank Körver (partner GKSV) over hun boek "Het Strategisch Communicatie Frame", het belang van een goede strategie en de uitdagingen waar professionals tegen aan lopen. Meer »
Public affairs is booming
GKSV is de Nederlandse affiliate van het internationale netwerk Interel. Interel heeft onderzoek gedaan naar de ontwikkeling van public affairs (PA). Wat blijkt? Aantal PA-specialisten binnen ondernemingen groeit en ruim 70% van de PA-specialisten verwacht dat het PA-budget flink zal toenemen. Meer »
Reputatie en communicatie, een gelukkig huwelijk?
Reputatie. Het begrip is al decennia enorm populair bij communicatiemensen. Opleidingen, onderzoeken en goeroes genoeg. Communicatieprofessionals hebben het begrip reputatie massaal omarmd en geclaimd. Maar is dat terecht? Meer »
Arnoud Verhage (GKSV) in Communicatie over het concept “The Audit”
GKSV heeft een nieuwe en praktische methodiek voor overheidsorganisaties ontwikkeld om in zeer korte tijd helder inzicht te krijgen in kwaliteit, professionaliteit en impact van de communicatieafdeling. Kernwoorden van de audit: inhoud & samenwerking, praktisch & no-nonsense, analyse & advies. In vakblad Communicatie een open en eerlijk interview met Paul van Vilsteren (Almere) en Arnoud Verhage (GKSV) over de audit die onlangs bij de gemeente Almere is uitgevoerd. Meer »
Het Strategisch Communicatie Frame van Betteke van Ruler en Frank Körver (GKSV) nu te koop
Een goede strategie is van cruciaal belang, maar de ontwikkeling ervan moet sneller en interactiever. Op dikke rapporten en tijdrovende processen zit niemand te wachten. Het gaat om de essentie. Op welke manier ga jij het verschil maken? Het nieuwe boek Het Strategisch Communicatie Frame van Betteke van Ruler en Frank Körver (GKSV) introduceert een praktische methode voor het ontwikkelen van een effectieve strategie. Meer »